Жемчужины Украины
Харьковская область
Харьков
Харьков авиационный
На цій сторінці використані світлини
узяті з відкритих ресурсів "інтернету"
(Wikipedia, Wikimamia, тощо...)
Харківське державне авіаційне виробниче підприємство
Харківський авіаційний завод 1
Музей авіазаводу

ХАЗ

ХАЗ

ХАЗ

ХАЗ

ХАЗ

ХАЗ

ХАЗ, фото 2020

Харківське державне авіаційне виробниче підприємство
Харківський авіаційний завод
вул. Сумська, 134

ХАЗ

ХАЗ

ХАЗ-30 - надлегкий двомісний спортивно-навчальний літак останьої розробки та виробництва ХАЗ (2012р.)

ХАЗ

ХАЗ

декомунізована прохідна Харківського авіаційного заводу
вул. Сумська, 134


Музей авіазаводу
>

ХАЗ

ХАЗ

ХАЗ

Музей авіаційної техніки виробництва ХАЗ
територія авіазаводу

ХАЗ

ХАЗ

ХАЗ

стела з переліком літаків ХАЗ пам'ятна медаль ХАПО
(від К-2 до АН-72)
аеропорт "Сокольники"
(1930-ті роки)

Харківський  авіаційний завод

Харківський  авіаційний завод

складання літака К-1 складання літака И-Z

Харківський  авіаційний завод

Харківський  авіаційний завод

Це був час (1930-ті роки), коли "літаючий Держпром" ("К-7") Костянтина Калініна був єдиним реальним конкурентом восьмідвигунному "АНТ-20" Андрія Туполева.

Харківський  авіаційний завод

Харківський  авіаційний завод

Для будівництва К-7 ХАЗ був явно замалий і Калініна призначили (1934р.) головним конструктором нового Воронезького авіаційного заводу №18.
З появою форсованого мотора М-34ФРН потужністю 1250к.с. льотні характеристики К-7 віявилися кращими ніж у АНТ-20 і, також, К-7 міг перевозити 64 пасажира в спальних каютах, в той час як АНТ-20 вміщував лише 60 осіб на сидячих місцях.

ХАЗ

значек

ХАЗ

1947-1949р. тут виготовили 406 поршневих літаків Як-18,

ХАЗ

значек

ХАЗ

1950-1954р. підприємство випустило 517 одиниць реактивних навчально-бойових літаків МіГ-15УТІ. МіГ-15УТІ на місці загибелі першого космонавта Юрія Гагаріна

ХАЗ

значек

ХАЗ

Харківський авіазавод виявився замалим для повного віготовлення нового пасажирського літака Ту-104.
ХАЗ виготовляв фюзеляж і центроплан та здійснював остаточне складання літака, а консолі крила і хвостове оперення поставлялися із казанського заводу №22. Всього було виготовлено 55 літаків.

ХАЗ

значек

ХАЗ

Окрім фюзеляжу для Ту-124 на ХАЗі довелось також налагодити виготовлення крила й оперення. Усього різних модифікацій літака Ту-124 було випущено 165 екземплярів.

ХАЗ

ХАЗ

ХАЗ

Глибокою модернізацією Ту-124 став літак Ту-124А, знаний в історії авіації як Ту-134

ХАЗ

значек

ХАЗ

Серійне виробництво літака започатковане на заводі № 135 у 1965р. стало основним для Харківського авіазаводу на два десятиліття. У Харкові збудували 852 літаки Ту-134.
>

ХАЗ

ХАЗ

Безпілотний літак-розвідник Ту-141 (основна складова частина комплексу оперативно-тактичної розвідки ВР-2 "Стриж") віроблявся на ХАЗі протягом 1977-1991р. стратегічна крилата ракета авіаційного базування Х-55, що призначена для озброєння стратегічних бомбардувальників Ту-95МС і Ту-160, вироблялась на ХАЗі у 1980-1987р.

ХАЗ

значек

ХАЗ

Відсутність перспективної туполєвської машини для виробництва на ХАВО призвела до освоення з 1983р. випуску легкого військово-транспортного літака Ан-72 ОКБ Олега Антонова. Загалом ХАВО випустило 123 літаки Ан-72

ХАЗ

значек

ХАЗ

Із середини 1980-х основною продукцією ХАЗу є літаки, розроблені в АНТК ім. О. К. Антонова.
Підприємство після серійного випуску легкого транспортного Ан-72 і його модифікацій, на початку 90-х років XXст. перейшло на виробництво Ан-74

ХАЗ

ХАЗ

починаючи з 1999р., ХАЗ серійно виготовляє регіональний турбогвинтовий Ан-140.

ХАЗ

регіональний 50-місний турбогвинтовий Ан-140 модифікації 100, є найсучаснішим літаком у своїй категорії
За підтримки авіазаводу Україна побудувала в Ірані (Ісфаган) авиабудивнийй завод ХЕСА, де збирають українско-іранский літак Ир-Ан-140.

ХАЗ

ХАЗ>

ХАЗ

унікальний Ан-74Т-200А єдиний у світі серійно вироблений турбореактивний легкий транспортний літак

ХАЗ

ХАЗ

З модифікацією Ан-74ТК-300 VIP харківський авіазавод прагне закріпитися у верхньому сегменті престижної ринкової ніші середньофюзеляжних адміністративних літаків.
знак ХАЗ знак ХАЗ знак ХАЗ

ХАЗ

ХАЗ на Wikimapia
1Харківский авіайійний завод був створений у 1926 р. з ініціативи авіаконструктора К.О. Калініна (перший директор) для серійного виробництво його літака К-2 на базі першої авіакомпанії цивільної авіації України - "Укрповітрошлях" (1923-1930) та аєродрому "Сокольники" (ХАЗ строился по концессии немецкой фирмой "Юнкерс". В 1927г. СССР расторг договор о строительстве авиазаводов в Филях и Харькове, превратившихся в долгострой; выплатил фирме 3,5 млн. рублей и взял заводы в свое управление)
З 1930р. Харківський авіаційний завод був виведений з підпорядкування "Укрповітрошляху" і переданий Авіатресту ( з 1934р. завод № 135 Главного управления авиапромышленности Наркомата тяжелого машиностроения СССР. з 1930 по 1934 рік ХАЗ випустив 288 літаків К-5 різних модифікацій. К 1941 року вони були основою пасажирської авіації СРСР.
Варто згадати унікальний проект харківських авіаконструкторів - літак гігант К-7
(У цей період конструкторське бюро (КБ) заводу очолювали: К.О. Калінін (1926-1934), Д.П. Григорович (1934-1935,) Й.Г. Неман (1936-1938), П.Й. Сухий (1939-1940), П.Д. Грушин (1940-1941)

Побудовані на ХАЗ літаки:
К-2,   К-3,   К-4,   К-5 ( 288шт.),   К-7,    ХАИ-1,   ХАИ-5,   И-Z,   ІП-1,    Су-2 (1941-1943 г. Пермь (Молотов), 785шт.),   Гр-1,   Як-7,   Як-9,  Як-18 (406шт.),   МиГ-15УТИ (517шт.),   Ту-104 (55шт),   Ту-124 (165шт.),   Ту-134 (852шт.),   Ту-141 (152шт.),  Х-55,   Ан-72 (123шт.),   Ан-74 (80шт.),   Ан-140 (~36шт.),   Ан-74ТК-200,   Ан-74ТК-300,   ХАЗ-30 (~10шт.)   

З моменту створення заводу у 1926 році його перейменовували кілька разів:
1926-1930 рр. він мав назву "Авіаційний завод ім. Раднаркому УРСР АТ "Укрвоздухпуть".
1930-1932 рр. - Харківський авіаційний завод (ХАЗ) і завод Цивільного дослідного літакобудування (ГРОСС і ХАЗОСС) Авіатресту ВРНГ СРСР.
1932-1934 рр. - Харківський авіаційний завод дослідного літакобудування (ХАЗОСС) ГУАП НКТП СРСР.
1934-1936 рр. - Завод № 135 Головного управління авіаційної промисловості (ГУАП) Народного комісаріату з важкої промисловості (НКТП) СРСР.
1936-1939 рр. - Завод № 135 1-го Головного управління (ГУ) Народного комісаріату оборонної промисловості (НКОП) СРСР.
1939-1946 рр. - Завод № 135 Народного комісаріату авіаційної промисловості (НКАП) СРСР.
1946-1956 рр. - Завод N9 135 Міністерства авіаційної промисловості (МАП) СРСР.
1956-1964 рр. - Завод - № 135 Державного комітету авіаційної техніки (ГКАТ) СРСР.
1964-1966 рр. - Завод N9 135 Міністерства авіаційної промисловості (МАП) СРСР.
1966-1968 рр. - Харківський авіаційний завод (ХАЗ) Міністерства авіаційної промисловості (МАП) СРСР.
1968-1993 рр. - Харківське авіаційне виробниче об'єднання (ХАПО) Міністерства авіаційної промисловості (МАП) СРСР.
З 1993 р. - Харківське державне авіаційне виробниче підприємство (ХДАВП) Міністерства промислової політики України.



  Copyright © Gennadiy Moysenko 2018